היום: יום שישי 29 מרץ 2024
רשת הזדמנויות
לעצמאות כלכלית

איך לבחור בית אבות?

ישנם סיבות רבות להחלטה לבחור בית אבות ליקיריכם ובראשם – המצב הבריאותי של יקירכם והרצון למצוא לו מסגרת טיפולית והשגחתית והמימד הקהילתי-חברתי שיכולים לתרום לו במקומות בהם חסרים שירותים קהילתיים. בית האבות נותן שירות מקצועי ומיומן לטיפול באוכלוסייה מבוגרת ודואג לצרכיהם.

בבואנו לבחור בית אבות, ראשית יש להבדיל בין בתי אבות לבין דיור מוגן. הדיור המוגן מיועד לאנשים עצמאיים הגרים ביחידות דיור ולא כולל השגחה רפואית צמודה ואילו בית האבות כולל השגחה וטיפול צמוד ומיועד למי שזקוק להשגחה או טיפול בקני מידה שונים.

להלן מספר עובדות וטיפים חשובים שעליכם לקחת בחשבון בבואכם לבחור בית אבות ליקירכם:

שיקול מצב בריאותי . יש לקחת בחשבון את המצב הבריאותי של האדם המבוגר על מנת להתאים לו בית אבות המתאים למצבו. אם הוא במצב סיעודי יש כמובן להתאים לו בית אבות סיעודי שיש בו אנשים המתאימים לסוג הטיפול לו הוא נזקק ולסוג הפיקוח הרפואי. האם הפיקוח כולל למשל צוות רפואי 24 שעות ביממה. יש לקחת בחשבון שהאדם המבוגר עלול לסבול להידרדרות במצבו ויש להתאים מראש בית אבות שיתאים לטפל גם בקשישים שרמת תפקודם יורדת כמו מחלקות סיעודיות ומחלקות לתשושי נפש. כמו כן יש לבדוק האם לבית האבות יש רשיון ממשרד הבריאות וממשרד הרווחה ולדאוג שיש ליד כל מיטה לחצן מצוקה.

השגחה צמודה. יש לבחון האם בית האבות מספק השגחה לדיירים 24 שעות ביממה. כן יש לוודא את רמת האבטחה במוסד, למשל האם ניתן להכנס למעלית בלי השגחה.

מיקום. עדיף תמיד לתת ליקירכם לשהות במקום הקרוב אל בית מגוריו ואל סביבתו הטבעית. כמו כן יש להביא בחשבון ביקורים שלכם במקום ונוחות הנסיעה למוסד.

תנאים סוציאלים יש לבחון היטב כמה דיירים שוהים בכל חדר. מהו האוכל המוגש לדיירים, גיוון של האוכל מדי שבוע, האם יש פיקוח של משרד הבריאות, רמת הריהוט בחדר והאם ניתן לשנותו בהתאם לרצון החוסה, האם יש טלוויזיה, רדיו וטלפון בכל חדר והאם ניתן להשתמש בהם באופן יומיומי, רמת השירותים והמקלחות, ניקיון המוסד, כמה פעמים מנקים את בית האבות, האם יש גינה או מרחב להסתובב בו ומה רמת הטיפוח שלהם.

תנאי דת. לאוכלוסייה הדתית מסורתית יש לבדוק את בית הכנסת והאם מתקיימות בו תפילות, כמה דתיים יש במוסד, האם יש פעילויות דת.

חברה. בתי אבות שונים ממקום למקום. יש לבדוק היטב את החברים האחרים השוהים בבית האבות, האם ליקירכם יהיו אנשים שיוכלו להתחבר איתו ושדוברים את שפתו ושנמצאים באותו טווח גילים, מהם הפעילויות החברתיות והחוגים המתקיימים בבית האבות. מומלץ לדבר עם השוהים במקום ועם בני משפחותיהם על מנת לראות את שביעות הרצון שלהם מהמקום.

 פעילות ותעסוקה –  בדיקת הפעילות והתעסוקה עבור הדיירים על ידי הצוות המקצועי במקום. מהו סדר היום של דיירי המוסד האם דואגים להם לפעילויות התעמלות, ריפוי בעיסוק ופעילות תרבותית וחברתית (חוגים, פעילויות גיבוש ובידור, קבלות שבת וכדומה). והתדירות בהן הן מתקיימות.

יחס מקצועי. יש לבדוק כמה מטפלים ישנם על כל דייר (צריך להיות שני אנשי מקצוע לכל 5 דיירים במהלך היום) ורמת הליווי שלהם לכל דייר במשך היום ובשעת דחק בלילות.

תקציב. במקביל לבדיקת התנאים בבתי האבות והאם הם העונים על דרישותיכם,  בדקו גם עלויות חודשיות והאם הם מוכרים על ידי משרדי הממשלה או על ידי חברת הביטוח שלכם לצורך השתתפות בעלויות המימון. ן


 

קטגוריות