היום: יום שישי 29 מרץ 2024
רשת הזדמנויות
לעצמאות כלכלית

קואצ'ינג והסרט "קרטה קיד"

כמעט כולנו ראינו את הסרט "קרטה קיד" כשהיינו קטנים. מי לא זוכר את הסצנה שבה מיסטר מיאגי מעביד את הילד הקטן ומצווה עליו לעשות את כל עבודות הבית: הוא צובע את הגדר, הוא מנקה את המכוניות, הוא משפשף את הרצפה ומה לא...ואז מגיע השלב שהוא מעצבן, הוא מתייאש, הוא לא מבין איך כל השטויות האלה קשורות למטרתו להיות אלוף קרטה.

בתהליך קואצ"ינג (Coaching), המתאמן לפעמים עובר תהליך דומה, הוא מתעצבן על המאמן, הוא לא מבין למה הוא מבקש ממנו את מה שהוא מבקש, הוא לא מבין איך כל זה קשור למטרות שהוא רוצה להגיע אליהם. בשביל מה הוא צריך להשלים את כל המשימות האלה או בשביל מה המאמן שואל כל מיני "שאלות קשות".

אבל זה טבעי, זה חלק מהתהליך, מאמן טוב יודע תמיד מה הוא עושה ולכל משימה/מטלה שהוא מטיל על המתאמן יש משמעות. אל לנו לשכוח שלמאמן מטרה אחת העומדת לנגד עיניו כל הזמן- המטרה של המתאמן. למעשה זוהי מטרתם המשותפת של שניהם.

אחד התנאים הקריטיים להצלחה של תהליך קואצ"ינג (Coaching) הוא ההתמסרות של המתאמן לתהליך, האמון שהוא נותן במאמן כאחד שיודע מה הוא עושה. זה תנאי מקדים להצלחתו של כל תהליך קואצ"ינג, אם המתאמן מגיע לכל פגישה ציני וסקפטי ולא סומך על המאמן, זה לא יילך...

אז מהי הגישה שרצוי מאוד שהמתאמן ינקוט בה לשם הצלחת התהליך? באנגלית זה נקרא Beginner"s Mind ובעברית "ראש של מתחיל". זה אומר לבוא פתוח, לבוא מוכן ללמידה, בר אימון (Coachable). ג"וני ווימברי אמר פעם:
"If you are coachable, trainable and teachable, it will make you unstoppable" 
דהיינו: אם אתה בר אימון, בר תרגול ובר למידה, זה יהפוך אותך לבלתי ניתן לעצירה. 

אם נשווה את הקואצ"ינג לעולם הספורט שמשם הוא הגיע, ונעשה אנלוגיה של מאמן כושר אישי מול מתאמן, נראה שהמתאמן צריך להיות מאוד מסור, מאוד נכון לעקוב אחר הוראות המתאמן, להקשיב לו ולציית למה שהוא אומר. זה נשמע קצת קשוח, אבל זה באמת ככה, המון פעמים המאמן התהליך קואצ"ינג (Coaching) שם את ה"כובע" של מאמן פוטבול קשוח ולעתים גם נוזף במתאמן, הוא יגיד לו מה שהוא צריך לשמוע ולא מה שהוא רוצה לשמוע. אבל אל לנו לשכוח מאיזה הקשר זה מגיע...זה מגיע מההקשר שבו המאמן עסוק בלמתוח את המתאמן, תזכרו: מאמן טוב מבקש מהמתאמן יותר ממה שהמתאמן מבקש מעצמו, כי הוא יודע ומאמין שהמתאמן מסוגל לכך. 

מה שיפה זה שבסוף תהליך קואצ"ינג, ניצב אלוף, בדיוק כמו בסרט "קרטה קיד", והאלוף הזה מבין עכשיו בשביל מה הוא נדרש לבצע את כל המשימות המוזרות של המאמן הזה...האלוף הזה מסתכל אחורה ורואה נוף חדש של הישגים, הוא רואה את המסע שהוא עשה עד כה, פתאום עומדת לפניו מציאות אחרת של מה שאפשרי. 

באהבה ובהערכה :)
יואב זילכה
www.mentorme.co.il

קטגוריות